Муша-Буша в собствен сос, добро и зло, в здраве и болест, в dial-up и оптичен интернет, в и извън времето, внапредвид и деЦки от НОЙ

Ако еволюцията на човека беше приключила, майките нямаше да са само с две ръце.

Забулването като избор или наказание

EUobserver пише, че Белгия може да стане първата държава в ЕС, която напълно забранява пълното забулване на ислямските жени на публично място.

За пълната забрана е гласувала ключова парламентарна комисия вчера. Белгийската служба по вътрешните работи единодушно е подкрепила предложението за забрана на така наречените бурка и никаб, двете разновидности на мюсюлманския воал, които покриват цялото тяло и лицето. Ако законът бъде одобрен, жените, които носят такова було публично, ще бъдат глобявани между 15-25 евро и може да бъдат задържани в ареста за седем дни.

Според законотворците, всеки трябва да може да бъде идентифициран и да не покрива лицето си, освен ако това не се изисква от работата му/й или ако става дума за одобрен от полицията карнавал или празник, на който се носят маски.

Няколко области на Белгия вече забраняват носенето на бурка на обществени места.  Дясно-центристката депутатка Корин Де Перментие, говорител на долната камара на парламента каза, че тази забраната „ще освободи жената от тежестта на наказанието, като същевременно се гарантира спазването на обществената сигурност“.

Други депутати казаха, че това решение ще изпрати силен сигнал към ислямистите, тъй като тази форма на пълно забулване обикновено битува в най-крайните радикални мюсюлмански общности, например по време на управлението на талибаните в Афганистан.

В отговор Изабел Праил, заместник-председател на комитетът по мюсюлмански въпроси в Белгия, заяви, че подобен закон ще наруши основните права на жените и свободата им на избор и може да влоши положението на тези жени, които са принудени да забулват изцяло лицето и тялото си. „Аз съм против налагането на такова облекло за жените, но съм и срещу забраната му. Познавам жени, които сами са решили да се забулват изцяло. И ако това е им е било наложено, забраната няма да промени нищо, напротив, тя ще ги ограничи да си седят вкъщи и тогава те ще останат абсолютно невидими „.

Ако законопроектът бъде подкрепен в пленарна зала в следващите месеци, Белгия ще бъде първата страна в Европа, която ще забрани забулването на цялото тяло. Франция също обмисля подобен ход, но консултативния орган по конституционни въпроси в сряда излезе със становище, че това би било в нарушение с основните права в страната.

Този спор съм го водила дори с много близки мои приятелки. Е ли забулването личен избор, осъзнат заради религия или уважение към семейството, следван доброволно или е наложено радикално фанатизирано подтисничество спрямо достойнството и тялото й? Досега не съм намерила еднозначен отговор на въпроса, може би защото времената днес са различни от тези, преди сто години примерно. Също, личното ми убеждение е, че тялото на една жена принадлежи единствено и само на нея и тя трябва да може да разполага с него, както сметне за добре. Това определя и мнението ми за абортите, макар това да е друга тема. В този смисъл – забулването на лицето и тялото е до голяма степен личен избор и, именно заради това, не може да се слага в общо заключение. От една страна правилата, изискващи лицата на хората да бъдат открити и разпознаваеми на обществени места като училища, болници, мероприятия и прочие са оправдани от съображения за сигурност (и на тях самите). От друга, свободата на изразяване и избор (каквото е решението за себеизразяването и външното проявление на идентичността на един човек) е неоспорим препъникамък в правното основание на тази сигурност. Законът vs личността.

Естествено, аз (и приятелките, с които сме спорили по темата) преценяваме според собствения ни аршин. Моят аршин казва, че никой не може да ме накара пряко волята ми да забуля лицето си. Това ми решение се базира на компилация от християнството, преплетено в семейството на майка ми и баща ми, съвременните ценности за позицията и концепцията за женственост и жената като цяло, личният ми житейски опит и светоусещане и прочие, и прочие… Същата аргументация, обаче, е валидна и за мюсюлманките, които решават да забулят изцяло лицето и тялото си.

Моята философия е, че се опитвам да го разбера, да приема избора на тези жени, без да го приемам за валиден за себе си. За останалите, които са принудени насила да носят бурка, не (искам да) мисля. Не съм в положението им, не живея живота им и не смея да вземам решения и да заключавам обобщения за живота им.

11 коментара за “Забулването като избор или наказание

  1. Krijs
    април 1, 2010

    За това как момичетата в Иран се „гласят“ за самите себе си, дори всичко да е покрито под бурка.

    http://www.spiegel.de/unispiegel/wunderbar/0,1518,681958,00.html

    Харесвам

  2. Явор
    април 1, 2010

    Интересно такива жени имат ли снимка на личната карта? Няма начин да нямат.
    И ако толкова вярват и настояват да си крият лицето, това значи, че и личната си карта не могат да показват?
    Освен това, навсякъде където искат представяне на лична карта, човека прави някаква визуална оценка дали тази карта е твоя точно на база на снимката и лицето, което вижда (което е доста несигурна проверка, но все пак).

    Харесвам

  3. uleule
    април 1, 2010

    Не вярвам, че ще мине този законопрект. Иначе видиш ли, утре може да ми забранят да ходя с шал, джинси етц. Всеки би трябвало да може да се облича както пожелае, другото наистина си е нахлуване в личното пространство…

    Харесвам

  4. MadWizard
    април 2, 2010

    Лелееее, виждали ли сте забулена жена на плажа.
    А като излиза от водата….щото то под забуленото не носи нищо, щом е на плаж.

    Харесвам

  5. pump it!
    април 2, 2010

    Аксиния,
    твърдиш, че одобряваш носенето на бурка на публични места, защото това било форма на личен избор.
    А ще приемеш ли така благосклонно моят личен избор – да ходя гол публично – на работа, по улиците?
    Наистина ми е любопитно!

    Харесвам

  6. Eneya
    април 2, 2010

    pump it, логиката ти е погрешна. В единия случай се изолираш от хората чрез дрехите, в другия случай говорим за нарушаване на личното пространство на околните.

    Цялата идея, че източните жени са толкова по-изтормозени от западните е въздух под налягане. Контролът и натискът и над двете групи да се обличат по специфичен начин е идентичен. Жени, които се обличат така че да подчертаят женствеността си са тормозени, нападани и пр., освен, че дрехите им не винаги са удобни или приятни за носене. Жените, които не покриват стандартите за красота също са тормозени, подигравани… Не е приятна история.
    Факт е, че да можем да говорим за „свободен избор“ трябва да няма отрицателна или агресивно/тормозеща реакция към тези, които изберат алтернативата – да не се съобразя с неписаните правила. А мисля, че все още сме далеч от този момент.

    Харесвам

  7. Eneya
    април 3, 2010

    Моят въпрос е… проблемът с дрехите ли е или с това, че дадени жени са физически и визуално недостъпни? А ако бяха достъпни, т.е. не бяха зад бурки… дали щеше да се коментират толкова активно проблемите им, безправието им, третирането им като вещи, а не като личности?
    За мен тази тема отива далеч отвъд бурката и стига до контролът като такъв.

    Аксиния, извинявай за двойния коментар, просто така дойде. 🙂

    Харесвам

  8. Н.Р.
    април 5, 2010

    Това е аналогичен случай на дебата за това дали може със закон да се забрани публичното демонстриране на сексуална ориентация. И това да се целуваш на публично с който си искаш, и това да носиш каквито дрехи или религиозни символи искаш несъмнено попадат под закрилата на „правото на свободно изразяване“. Ограничаването и в единия и в другия случай е продиктувано от опит на мнозинството в държавата чрез законодателя да ограничат това право на изразяване поради определени морални подбуди, тоест опит пинудително да се промени поведението на едно малцинство от мнозинството, което има различни морални виждания, като им се забрани да демонстрират това което искат, с което те не вредят на никого директно или индиректно.

    Аз лично съм на мнение, че и в двата случая такива „забрани“ са недопустими. Разбира се, правото на свободно изразяване, както и всички други основни права не са абсолютни, в смисъл че дори и в Европейската конвенция е предвидено повечето права да могат да се ограничават при „значим обществен интерес“ от това. Обаче съдебната практика в повечето цивилизовани страни позволява такива ограничения само при много основателни съображения за сигурност, например.

    Ако този закон се приеме, имайки предвид че Европейския съд за правата на човека е установил прецедент защитавайки носенето на определени дрехи под „правото на изразяване“, мисля че Белгия ще бъде шумно осъдена и закона обявен за противоречащ на Конвенцията.

    Харесвам

  9. Musha Busha
    април 6, 2010

    Не е аналогичен случай, защото сексуалната ориентация не е право на избор, каквато е религията или вярата. Оттам нататък сравнението не може да се прави.

    Харесвам

  10. Musha Busha
    април 6, 2010

    pump it, чети внимателно какво твърдя. Не подкрепям пълното забулване на тялото и лицено, но нямам против жените, които го практикуват и вярват в него. Това е съвсем различно нещо. Ходенето чисто гол по улицата е различно от религиозната догма за забулването. Хайде да се придържаме към темата.

    Харесвам

  11. Eneya
    април 6, 2010

    Според мен забраната във Франция идва повече покрай паниката от атентати, отколкото защото наистина са се загрижили за жените.
    А пък за настояващите за бурки каквото и да стане, все е добре дошло – ако се приеме и не се критикува, още една стъпка в манипулацията на „демокрацията“ в полза на хора, които третират жените като вещи и различните от тях като „виновни“. Ако се отхвърли, само допълнително извинение за агресия.

    Харесвам

Вашият отговор на Krijs Отказ

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.