Муша-Буша в собствен сос, добро и зло, в здраве и болест, в dial-up и оптичен интернет, в и извън времето, внапредвид и деЦки от НОЙ

Ако еволюцията на човека беше приключила, майките нямаше да са само с две ръце.

Персоналният тероризъм*

Снимките в тази публикация са смущаващи.

Обикновено смятаме тероризма за политически акт.

Понякога, обаче, той е много личен. Не правителство или партизански бунт са хвърлили киселина по лицето на тази жена в Пакистан. Направил го е млад мъж, за когото тя е отказала да се омъжи. Докато САЩ умува какво да прави в Афганистан – и в тази връзка, в Пакистан – трябва да осъзнаем както политически, така и персонално, че именно невежеството, неграмотността и мизогинията, които създават условията за подобни нападения с киселина могат да доведат до същите резултати в политиката. Николас Кристоф, колумнист в Ню Йорк Таймс, пътува до Пакистан миналата година, за да пише за нападения с киселина, публикува в есе следното: „Разследвах подобни нападения, които са често срещано средство за тероризиране и подчиняване на жени и момичета в регион в Азия от Афганистан до Камбоджа (там мъже много рядко са замеряни с киселина). Тъй като жените са без значение в тази част на света, нападателите рядко са разследвани, а продажбата на киселина обикновено не се контролира. Това е вид тероризъм, който започва да се приема като част от цялостната картината на региона…”

„Бангладеш наложи контрол върху продажбата на киселина, за да ограничи подобни атаки, но от друга страна в Азия е много лесно да влезеш в един магазин и да си купиш сярна киселина или хлороводород, достатъчни, за да разрушат човешко лице. Нападенията с киселина и изгарянията на съпруги са често срещани в части на Азия, защото жертвите са най-безгласните в тези общества: те са бедни и са жени. Първата стъпка е светът просто да забележи, да даде глас на тези жени.” От 1994 г. пакистанска активистка, която основана Асоциацията на прогресивните жени (www.pwaisbd.org) да помогне на тези жени „е документирала 7800 случаи на жени, които умишлено са били изгорени, попарени с киселина или подлагани на атаки с киселина, само в областта Исламабад. Само в 2 процента от тези случаи е имало осъден. “

Геополитическият въпрос е достатъчно труден сам по себе си: трябва ли САЩ да разпредели още войници и с каква конкретна цел? Докато американските политици обмислят вариантите, тук е рамката, която прави трудните решения още по-сложни: атаките с киселина само знак ли са за това колко малко може да направи САЩ да разреши и без това трудноразрешимите проблеми там – следователно, да се оттегли? Или, след като е обявила война на тероризма, трябва ли заради поетия дълг САЩ да защити жените като такива – като момичетата, изгорени с киселина от талибани в Афганистан, защото посещават училище – и които са преживели много сериозни персонални терористични атаки? В линковете по-долу има две есета (на английски език), с различни заключения по въпроса.

През август Perspective публикува в New York Times Magazine статия, която проследява историята на афганистанските сестри Шамсия и Атифа Хюсеин, които са нападнати с киселина, защото ходят на училище. Оригиналната статия е тук.

Две много умни, информирани наблюдатели стигат до противоположни заключения за подходящият политически курс на САЩ в Афганистан. Тук можете да прочетете извадки от аргументацията, която всеки от тях използва. Блогът на Steve Coll’s – “Think Tank” в NewYorker.com, в който той спори защо САЩ не могат да си тръгнат – „Ако се провалим в Афганистан?” (оригинален текст на английски тук).

В есе, озаглавено „Войната, която не можем да спечелим”, публикувано в Commonweal, Андрю Дж. Бачевич излиза с аргументацията, че се надценява важността на Афганистан за интересите на САЩ. Авторът е професор по международни отношения в Бостънския университет. Пенсиониран лейтенант, той служи между 1969 и 1992 във Виетнам и войната в Персийския залив. Той е консервативен критик на войната в Ирак. Целият текст в оригинал на английски език тук.

В текста е ползван преводен материал от публикацията на Николас Кристоф Terrorism that’s personal (можете да прочетете оригинала тук).

Ирум Саид, 30 г., позира в офиса си в Urdu University of Islamabad, Пакистан, четвъртък, 24 юли 2008. Лицето на Ирум, гърба и раменето й са изгорени преди 12 години, когато момче, което тя е отхвърлила за брак, хвърлило киселина по нея насред улицата. Правени са й хирургически операции 25 пъти в опит да се възстанови от белезите.

Шамеем Акхтар, 18 г., в дома си в Джханг, Пакистан, в сряда, 10 юли 2008. Шамеен е изнасилена от трима мъже, които я замерят с киселина преди три година. Правени са й 10 пластични операции за възстановяване от белезите.

Ная Султана, 16 г., в дома си в Лахор, Пакистан, в сряда, 9 юли 2008. На петгодина възраст Ная е изгорена от баща си, докато спи, защото той не е искал още едно момиче в семейството. В резултат от изгарянето Ная ослепява и след като е изоставена и от двамата си родители, днес живее при роднини. Правени са й 15 пластични операции за възстановяване от белезите.

Шехназ Юсман, 36 г., в Лахор, Пакистан, в неделя, 26 октомври 2008. Шехназ е изгорена с киселина от роднина заради семейна разпра преди пет години. Правени са й 10 пластични операции за възстановяване.

Шахназ Биби, 35 г., в Лахор, Пакистан, в неделя, 26 октомври 2008. Преди десет години Шахназ е изгорена с киселина от роднина заради семеен скандал. Никога не са й правени пластични операции.

Канвал Каюм, 26 г., наглася фереджето си за снимката в Лахор, Пакистан, в неделя, 26 октомври 2008. Канвал е изгорена с киселина преди една година от момче, за което отказала да се омъжи. Никога не й е правена пластична операция.

Мунира Асеф, 23 г., в Лахор, Пакистан, в неделя, 26 октомври 2008. Мунира е изгорена с киселина преди пет години, когато отказала на момче да се омъжи за него. Правени са й 7 пластични операции за възстановяване.

Бушра Схари, 39 г., наглася фереджето си за снимката в Лахор, Пакистан, в петък, 11 юли 2008. Бушра е изгорена с киселина, хвърлена по нея от съпруга й преди пет години, защото му е поискала развод. Правени са й 25 пластични операции за възстановяване.

Мемуна Кан, 21 г., в Карачи, Пакистан, в петък, 19 декември 2008. Менуна е изгорена от група момчета, които са я замерили с киселина, за да решат спор между семействата им. Правени са й 21 пластични операции за възстановяване.

Зейнеб Биби, наглася фереджето си за снимката в Исламабад, Пакистан, в сряда, 24 декември 2008. Зенйеб е изгорена по лицето с киселина, хвърлена по нея от отхвърлен за брак мъж преди пет години. Правена й е пластична операция за възстановяване от белезите.

Нейла Фархат, 19 г., в Исламабад, Пакистан, в сряда, 24 декември 2008. Нела е изгорена по лицето от киселина, хвърлена по нея от момче, за което е отказала да се омъжи преди пет години. Правени са й няколко пластични операции за възстановяване.

Сейра Лиаат, 26 г., позира за камерата, докато държи своя снимка отпреди изгарянето, в дома си в Лахор, Пакистан, в сряда, 9 юли 2008. Когато е била на 15 години, Сейра е била омъжена за роднина, който по-късно я напада с киселина, след като настоявал да живее с нея, въпреки, че семействата се договорили, че това ще стане, след като тя завърши училище. Правени са й 9 пластични операции за възстановяване от белезите.

Вероятно някои читатели ще сметнат тази публикация и снимките за смущаващи. Това е моята алегория за случващото се в момента в България, разбира се – преувеличено. Докато от една страна винаги съм приемала с любопитство и разбиране светоусещането и самовъзприятието на мюсюлманските жени, коренно различно от това на немюсюлманките и възприемам за нормално да не разбирам всичко, което за мен необичайно в техните традиции; от друга страна горното е показател за крайностите, до които отношенията между и към човешки същества стигат, когато са водени от фанатизма. Дали е религиозен, националистически или друг, фанатизмът е пагубен за всяко човешко същество. С огорчение и притеснение виждам как България попива с всеки изминал ден по-голяма доза фанатизъм и оправдава невежеството, омразата и насилието към част от населението си именно с добре опаковани аргументи като национални ценности, традиции, етнос и прочие. Ако Литва, една от най-консервативните държави в Европа, която наскоро дискутира забраната дори на информационни материали, които съдържат информация на тема хомосексуалност, има в телевизионната си програма новини на литовски, руски и полски, тогава какво остава да се говори за България? Без значение какъв ще е изходът от евентуален референдум за новините на турски език, ако въобще такова убийство на всеки принцип на равенството и разбирателството бъде проведен в действие, според мен тази държава е за закриване.

*Оригинално заглавие на публикацията „Terrorism that’s personal (12 images)”, автор Jim Verhulst, редактор на Times’ Perspective, фотограф Emilio Morenatti, Associated Press

23 коментара за “Персоналният тероризъм*

  1. batpep
    декември 19, 2009

    знаеш ли, че не е съвсем така. публикацията ти е страхотна и не я намирам за смущаваща по какъвто и да било начин. да се смущава може само човек, който има от какво.

    но мисля, че новините на турски език са излишни. аз, ти и още милиони българи плащаме за нещо, което гледат сто човека. турчеещите се си гледат турските телевизии, които, както се досещаш, си имат новини. турските сериали се въртят по най-гледаната телевизия в бълхария.

    в бълхария все още официалния език е българският. ако има новини на турски то би трябвало да има и на шопски, влашки, дръндарски, граовски, македонски, джагалски и т.н.

    о, за малко да забравя. и на цигански.

    Харесвам

  2. longanlon
    декември 19, 2009

    Аз пък я намирам за смущаваща. Същите снимки бяха публикувани на много места и отново ги намерих за смущаващи. Всъщност, просто за отвратителни, а публикуването им – за съвсем ненужно.

    Всеки нормален човек знае колко зле може да изглежда някой, залят с киселина или изгорен. Всеки нормален човек смята подобно нещо за ужасяващо престъпление. На нормалния човек това няма нужда да му се напомня, особено по подобен шокиращ начин. А на ненормалния (който ги върши тия неща) и да му напомняш – полза никаква.

    Публикуването на такива неща няма да помогне на никого. Няма да доведе до революция във въпросните държави, шокирани граждани от цивилизованите страни няма да се вдигнат на протести или каквото и да е там – активистите за човешки права така или иначе са си активни и не тия снимки са им мотивацията.

    Затова публикуването на тия снимки за мен е някакъв вит морално-интелектуална мастурбация, един вид „вижте ме колко съм загрижен“ и в същото време „ето, аз мога да ви шокирам с тия отвратителни снимки, ама вие нямате право да се оплаквате от това, защото аз имам the moral highground“. Аре нема нужда.

    Харесвам

  3. batpep
    декември 19, 2009

    „рицарю“, ти преди време не беше ли писал една добре онагледена статия за зверствата в африка?

    http://kaka-cuuka.com/172

    м? нее, не може да си ти. сигурно ме лъже паметта.

    Харесвам

  4. longanlon
    декември 19, 2009

    аха, написах – и сложих ли снимки?

    Харесвам

  5. Svetlina
    декември 19, 2009

    Лонги, ти си… непростимо глупав.
    Аз не бях виждала изгорени от киселина. Виждала съм само попарен крак. И не знаех, че има толкова много такива случаи в някои държави. И прочетох малките букви под снимките. И се радвам, че никой не е влязъл вкъщи, за да ме залива с киселина, че някой ден сама ще си избера мъж (не от Белене), че съм минала 21 години без някой да разрешава семеен спор чрез мен.
    Публикуването на всичките снимки, тези, спорове е правилно и полезно. Не че някоя държава ще прати армия да променя традициите на друга, но е една добра превантивна мярка. Предупреждение е, че виждаме и чувстваме. Показва ни точно от какво трябва да се пазим. Вярно, че забраниха джамии в Швейцария, но ако до там бяха стигнали повече такива снимки, повече новини за дискримнация и личен тероризъм, може би щеше да е друго.
    Нали се сещаш, че този пост показва много повече от псевдоморална загриженост? Авторът показва тема, която го вълнува, която му е важна. Ако беше иначе, можеше да е само линк към снимките, нали?!
    Айде ходи да се правиш на важен другаде. Остави хората да се борят за утопиите си.

    Харесвам

  6. Pingback: Моята събота « Жълтурчето

  7. longanlon
    декември 19, 2009

    те и тия дето заливат с киселина това правят – борят се за утопиите си…

    Харесвам

  8. Musha Busha
    декември 19, 2009

    Лонг, смятам се за нормален човек, но не знаех как изглежда човек, залят от киселина. Ако всеки нормален човек беше потресен от подобни нападения, тогава хората в Пакистан масово са ненормални ли? Аз допускам, че за мен/теб и прочие в тази географска част това е „ненормално“, но примерно за африканските жени, на които майките им ги обрязват, това се приема за нормално според техните вярвания и култура.

    И въпреки това, мога да ти дам десетки примерни за случаи, когато разгласяването на подобни неща и намесата на много хора, които не са съгласни с подобно погазване на човешкото достойнство, действително са променяли хода на събитията. Не разбирам защо текста мотивацията за текста по-горе да е различна от мотивацията ти да публикуваш текст за обрязването на жени, пък било то и без снимки.

    Харесвам

  9. Musha Busha
    декември 19, 2009

    batpep, ако България е бълхария, тогава какъв е проблема с официалния език? Едва ли е „българския“. Интересен подбор на думи: новините на турски са „излишни“. Излишни, като турците в България? Или излишни като новините изобщо? Идеята, че някакво право или равното третиране на някого в България зависи от това дали, кой и колко плаща няма нищо общо нито с човещината, нито с морала, нито със закона. На теб персонално лично какво ти пречат новините на турски?

    Харесвам

  10. longanlon
    декември 19, 2009

    Текстът с описание на нещо е по-скоро рационален и информативен. Снимките от своя страна са само силно емоционално въздействащи – дотолкова, че подобни шокиращи снимки аз ги смятам за емоционално насилие. А когато правим добро чрез сила, лошият морал на принудата триумфира над добрите намерения. Затова смятам публикуването за неправилно.

    Колкото до това какво се иска да се променят събитията в държави като Пакистан… темата е огромна, но не мисля, че отговорът даже се доближава до създаване на awareness в развитите страни, а е по-скоро политически и икономически.

    Харесвам

  11. Musha Busha
    декември 19, 2009

    За второто съм по-скоро съгласна. Причината някои неща да се променят в положителна насока, обикновено е породена от политически и икономически подбуди, за съжаление на активистите за човешки права.

    За първото – не ме разбирай погрешно – не целта оправдава средствата, но не мисля, че количеството информация, което ще получиш от снимка vs текст ще е различно ИЛИ субективно. Оттам и заключението, което ще си направиш за съответната тема.

    Харесвам

  12. batpep
    декември 19, 2009

    хаха 🙂

    е, не си по-луда и по-тъпа от повечето политици.

    тъжното за мене е, че от узуса минавате в нормата. което иде да рече, че остарявам 🙂

    с бога 🙂

    Харесвам

  13. Musha Busha
    декември 19, 2009

    Yeah, right. Понеже не споделям мнението ти, в отговор получавам персонална оценка за интелекта си и менталното си здраве…

    Харесвам

  14. episemic murk
    декември 19, 2009

    мушо, нещо не можах да разбера тази статия каква е: превела ли си я цялата или някви цитати само?

    много е важно да се говори за тези неща, но е също толкова важно да се говори за тях в една по-политическа и историзирана рамка, за да се опитаме да разберем от къде са дошли.

    не мисля, че тази статия обръща внимание на проблема в историческа гледна точка и това намалява шансовете за адекватно противодействие: не можеш да действаш срещу фундаментализма, деполитизирайки го, т.е. прехвърляйки го в рамките на личната лудост или ‘неразбираемите’ ‘културни традиции’ на някакви изостанали хора.. но за това след малко.

    искам преди това да кажа, че аргументът ‘да спасим жените мюсюлманки’ е често използван от warmonger-ите в пентагона и белия дом и той има малко общо с жените мюсюлманки и повече общо с американските интереси в близкия изток.

    на мен лично ми е противно как инструментализират трагедиите на жените, за да легитимират чрез медиите с подобни снимки военни операции със съвсем различна адженда. буш примерно неведнъж се беше само-обявил за спасителят на мюсюлманските жени и някаква такава глупост, преди да започне войната в ирак (в една по това време напълно светска страна)

    със сигурност положението в пакистан и афганистан и подобни страни е много зле, но е добре да помним, че преди 30-40 години афганистан бе страна със независима от СССР силна комунистическа партия и светско общество и повече джендър равенство от колкото можем да мечтаем за 10 поколения напред при сегашната ситуация.

    като всеки друг случай на фундаментализъм, афганистан се фундаментализира с интегрирането му в капитализма (е.г. също иранската революция, египетските ‘мюсюлмански братя’ и другите по-радикални фундаменталяги от тях и т.н. и т.н.) (да не говорим, че талибаните са изчадия на ЦРУ от прокси борбите между СССР и САЩ водени на териториите на други страни: дали когато са ги финансирали и обучавали са мислили кво би станало с жените и обществото като цяло ако тия изроди дойдат на власт?? а дали им пука на американските правозащитници от пентагона за сауди арабия и тоталната липса на права на жените, или бизнес интересите със саудитците са им по-важни май?)

    фундаментализмът (и фанатизмът дето викаш) като цяло (и в християнските му, хинди, в ислямските му и т.н. проявления) възниква като реакция срещу либералната модерност. фундаментализмът не е същото като религиозните традиции: при традициите имаме акумулирани опит и знания, докато фундаментализмът е съвсем съвременна реакция и отхвърляне на традицията, която често е обвинявана за неспособността си да се противопостави на ‘чуждата’ модерност. (в чисто исторически план първия фундаментализъм възниква в сърцето на либерализма, в щатите в края на 19 век) (мога да ти препоръчам някои автори ако искаш.) така че просто не виждам как групичка загрижени либерали от западните НПОта и тинк-танкс помагат на ситуацията адмнистрирайки повече от същото, което създаде проблема на първо място..

    примерно виж кво става в ирак: садам може секъф изрод да е, но поне религиозен фанатик не беше; в момента в ирак управляват 3 партии и 3те са фундаменталистки, а всеки ден умират хора (и войници и цивилни) от самоубийствени терористични атентати на религиозни фанатяги. така че тук не става просто за мизогиния на някакви луди олигофрени, или nebulous фанатизъм, който никога не може да бъде разбран (ако той остане неразбран, и причините и последствията ще са неразбираеми, това ли искаме?), а за общество-историческо развитие със съвсем конкретни корени и причини. но на него не може да му се противодейства адекватно със същото, което го е създало.

    в никакъв случай не оправдавам тия идеоти, които заливат жените с киселина! просто не мисля, че американската (или която и да е окупаторска) армия е най-адекватното решение на проблема.

    относно традициите за които заговориха лонги и бат пеп: в много общества има кво ли не олигофренски традиции (като обрязването), но според мен е много важно никога да не губим историята от анализа им. една традиция не съществува във вакуум и макар да изглежда непроменена, винаги се променя в отговор на променящия се контекст и социални отношения. затова просто никога няма да разберем тия обичаи или каквото и да е гледайки ги аисторически: примерно в пред-колониалната епоха обрязването е имало един смисъл, в колониалната е рефокусирано като културно ядро и се практикува с друг смисъл. или примерно вземете която и да е традиция, практикуваща се за забавление на туристите по морето: преди масовия туризъм е имала един смисъл, след него: съвсем различен.

    не знам дали се разбра.. просто се опитвам да кажа, че никога не можем да противодействаме на нещо, ако нямаме адекватно разбиране за корените и проявленията му.

    Харесвам

  15. Графът
    декември 20, 2009

    Мнението ми съвпада с това на episemic murk.
    Не ви ли се струва, че да преценяваме чужди традиции е малко, как да кажа, не наша работа? Ами как ли изглежда в чуждите очи, да речем, традицията да се чупи леда на реката и да скачат нормални хора в ледената вода за хвърлен от попа кръст (и после да обикалят къщите да събират подаяния)? Или стотици хора да целуват един след друг икона? (А като кажат „Грип!” се изтрепваме за маски… 🙂 )
    Не ви ли се струва, че по обществената телевизия има предавания къде-къде по-излишни и неподходящи?
    Мисля, че вълненията покрай въпросния референдум бяха и целта на занятието (добра реклама 😉 ), а не самия референдум. Него няма да го проведат, защото ще се провали на законно основание.

    Харесвам

  16. Musha Busha
    декември 21, 2009

    Оригиналнотo заглавие на публикацията e „Terrorism that’s personal (12 images)”, автор Jim Verhulst, редактор на Times’ Perspective, фотограф Emilio Morenatti, Associated Press, в самият текст има link към оригинала. Моят коментар е по-кратката част от текста. Epistemic, с много твои мисли съм съгласна, но искам да внеса някои уточнения. Изобщо не проследявам исторически или политически произхода и background-а на нападенията с киселина, а и както могат да се приведат религиозни (не верчески, а религиозни) аргументи защо въпросните мъже мюсюлмани го правят, така и с друг прочит на Корана може да не се намери никакво обяснение от гледна точка на исляма. Използваш много силен език в коментара си – “изостанали хора”, лична лудост и други, а според собствените ти думи зад подобно отношение има дълга политическа и историческа нишка, както и “нормата” и етиката на всяка държава, в това и САЩ, които искат да наложат промяна, също имат своята историческа нишка. Едва ли действително има мислещ човек, които да вярва, че ако някъде е имало (демократични да ги наречем) промени в устройството на една държава и правата на населението й, това не е било подплателно с икономически просперитет или поне (нечии) политически амбиции и интереси, оттам и инструментализирането на нечие тежко положение. Още по-лошото е, че подобни къмпании за awareness (за пакистанските жени в случая, но какъвто и друг пример да вземеш), не повишава awareness толкова на хората в Пакистан, а стряска тези на запад. Тогава идва неминуемо дилемата основателна ли е намеса в културата и вътрешните работи на държавата за налагане на “нормата” според нашия аршин.

    Харесвам

  17. episemic murk
    декември 21, 2009

    @мушице,

    ква е разликата между верчески и религиозни аргументи?

    тва за ‘изостаналите’ хора не го казвам в смисъл, че верно са изостанали, а че ако отпишем въпросния феномен (заливане на лицето с витриол) чрез препратка към някакви наши (‘западни’) идеи за тези хора (лудост, изостаналост етц в кавички) изобщо няма да разберем нито феноменена нито ще имаме начин да се справим с него. в този ред на мисли, за тези, които се опитват да разберат феномена, четеки корана ще им трябва много, ама много креативно четене на корана, за да намерят традиционно-религиозно поркрепяне на подобен род третиране на жените – трябва да го погледнат корана с очите на фундаменталистi всъщност. тва е просто щото фундаменталистите са много по-различна интерпретация на религията от традиционните вярващи (били те християни, мюсюлмани или квито и да е). и пак, дори и да намериш пасаж в корана, където е загатнато, че е добре жените да са наказвани чрез унищожаване на лицата им (което не ми се вярва, но да речем че има такъв), това пак не обяснява защо чак сега се сещат да използват метода. с други думи, ако има такава сура, мит или дори хадит (от традициите на пророка) той не може да служи за обяснение – той трябва да бъде обяснен. и по-точно, защо именно сега, в този исторически момент хората започват да действат именно така. и това ще ни изведе от ‘културологичния’ анализ и ще ни насочи към политическия (освен ако не сме професор по международни отношения в някой свръх консервативен университет, работещ в сферата на ‘междукултурните и междуцивилизационните сблъсъци’ или някоя подобна простотия).

    @Графът,
    мерси за подкрепата, ама аз не съм казвала никъде, че е грешно да съдим чуждите обичаи. напротив, това, което исках да кажа е, че трябва да търсим най-добрия начин за унищожаването на такива обичаи, но не начини, които, с един по-дълбок анализ се оказват, че са част от проблема (ег. военна окупация, насилствено интегриране в пазара).

    и към двамата: всъщност аз не съм против няква универсалност.. културното многообразие не може да ни бъде самоцел и да толерираме някви ужасяващи обичаи само защото са част от културната традиция на даден народ. въпросът за мен е не дали е необходимо да се намесваме във вътрешните работи на някаква общност (в случаите, когато е повече от ясно, че е необходимо, например тези жени в пакистан), а по какъв начин да го правим така че решението на проблема да не генерира повече от проблема:)

    поздрави:)

    Харесвам

  18. Musha Busha
    декември 21, 2009

    Религията е изтъкана от правила, насоки, култура и догма на мисълта, тя е конституцията на вярата, закона и наказанието. Вярата е убеждение, усещане, без да е обвързана и подчинена на ограничението на религията и нормите й. Докато първото е обикновено споделяно от цели общности (да речем, християните празнуват рождество, мюсюлманските жени носят фередже), второто е израз на лично убеждение и собствено виждане за “Бог”. Ако погледнеш вярата като такава, ще видиш, че някои от християнските и ислямски молитви са доста сходни, да не кажа еднакви.

    Всъщност с последния параграф даваш отговор на въпроса ми – ако няма причина в Корана за такива деяния, тогава цялата интерпретация на наказанието може да няма връзка с исляма. Оттам и въпроса, който сама зададох доколко уместна и полезна е намесата на външния свят.

    Извън политически и социални дискусии по темата, аз лично, като жена, човек и прочие, не се чувствам спокойна и не мога да приема подобни неща, просто заради приемането на културните различия. Зачитането на човешкото достойнство и живот не би трябвало да се определят от политическа, религиозна
    или каквато и да е друга обстановка. Без значение дали става дума за жени или
    мъже, или деца, подобно отношение е нечовешко.

    Харесвам

  19. neuromantic
    декември 22, 2009

    Не мисля, че пазарни и военни сили предизвикват фундаментализма. Сигурно е възникнал като контрареакция на либерализма, но да не забравяме че сексуалната революция от 60те също е негово дело. Как би се почувствал средния собственик на жена при мисълта въпросното добиче да притежава собствена воля и съдба, да се облича греховно и да нарушава вековния му покой разголвайки плът?

    Ако следваме съветите на епистемик трябва да забраним достъпа на западната култура и влияние до Изтока за да имат време бедните хорица там да осмислят реалността (в рамките на следващото хилядолетие примерно) без да изпадат в крайности. Само че има един малък проблем – оставени на мира фундаменталистите може да спрат с киселината, но жените ще останат забулени и обрязвани. Е, разбира се съществува варианта и със светската държава на Садам. Лол.

    Подобни налудничави реакции на либерализма има даже и у нас. Всеки път като се заговори за гейове например, излизат разни примати по телевизията и размахват заканително пръст. Но вероятно те не са виновни, както каза епистемик, а либерализмът, който сее отрова в чистите хорски души и причинява алергични реакции. И след като с либерализъм не можем да преборим фанатизма, а напротив, даже го предизвикваме, то какво ни остава? Ами явно светската държава на Садам… Красива антилогика.

    Проблемът не е че либерализмът е лош, проблемът е, че не е достатъчно лош! Липсва му желание да изкорени със сила от планетата всички безумия, както са правили това римляните с всички варвари които срещнат по пътя си.

    Харесвам

  20. episemic murk
    декември 23, 2009

    neuro, нали фундаментализма ме беше предизвикан от пазара? после викаш реакция бил на либерализма.. противоречие нещо…
    май не е зле да си преговориш политическия речник преди да се впускаш в обвинения в ‘антилогика’
    проблемите на (нео)либерализма не се борят с повече (нео)либерализъм. съвършено различен гранд наратив е необходим.

    Харесвам

  21. neuromantic
    декември 24, 2009

    Ми и пазарът е следствие от либерализма, не причина, просто друго клонче в дървото с корен човешките свободи. Според мен не той плаши изостаналите, а опасността жените им да получат свобода да се изразяват. А ако ще забраняваме либерализма можем да забраним и различните сексуални ориентации. Ето например в Иран жените могат да ходят с дънки, ама там гей няма (според Ахма..какмубешеимето).

    Частичката Нео пред либерализъм я слагаш ти, но аз няма да се впусна в защитата му, щото съм фен на Кейнс. Небрежно правиш опит да изместиш темата, но здраве да е 🙂

    Харесвам

  22. Pingback: Да отрежеш греха « Муша-Буша в пространството

  23. Pingback: ECONOMY IN PRE AND POST PANDEMIC WORLD AND PAKISTAN AND ITS IMPACTS ON THE SOCIAL AND ECONOMIC STATUS OF WOMEN IN PAKISTAN – Seema Malook's Blog

Вашият отговор на Musha Busha Отказ

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.