Муша-Буша в пространството

Всичко, което харесвам е или незаконно, неморално, калорично, пристрастяващо, скъпо или невъзможно.

Кажи ми какво ядеш, за да ти кажа какъв си

Честит празник на тези, които празнуват Великден. В моето семейство, Великден е една идея по-истеричаво подготвян от Коледа (когато в къщата на родителите ми настава истински хаос и съм свидетел на всевъзможни мистериозни традиции и тайнства). Майка ми, по традиция, боядисва поне две кори с яйца и замесва 7-килограмов козунак. Допреди две-три години аз го месех, с които умения съм много горда:) В четвъртък майка ми беше бясна, защото една от 8-те й котки откраднала плика със замразените пържоли и побегнала по покрива на къщата, майка ми побесняла и се качила на покрива да привиква Бамби (е как е да си кръстиш една от котаците Бамби!?), но преценила, че керемидите ще струват повече от пържолите и се отказала. Заварих постфактум Бамби, разпльокана като жаба на плочките в двора, преяла, а майка ми бясна. За наказание, Бамби ще е на диета в следващите дни, докато на майка ми й мине бяса.

Жена ми е луда по всякакви домакински въртели. Вкъщи има най-много мартеници и бои за яйца. Всяка година купуваме нова партида, после я прибираме в някой шкаф и, като дойде времето, никога не знаем къде е и купуваме нови. Жена ми няма просто да боядиса яйца, тя ще ги рисува с восък, ще ги маже с шарени памучета, ще ги излъсква после със зехтин или олио, ще ги подрежда по цвят и големина в специално украсена купа. Жена ми е, един вид, една Моника от „Приятели“ като дойдат празници.

От известно време вкъщи си купуваме биопродукти или органични, с минимална производствена намеса на химикали, пестициди и прочие. Тази дом-политика ни излиза малко по-скъпо, но за нищо на света няма да се откажа от нея, не само заради себе си и сина ни.

По Великденска традиция, споделям с вас повече инфо за яйцата. В целия ЕС има унифицирани и задължителни изисквания за маркировката на яйцата. Ако сте недоверчиви за етикета, както съм аз, гледайте маркировката на самото яйце, всички производители са длъжни да маркират яйцата. Маркировката съдържа следните кодове:

1-BG-12345

Първата цифра показва как са отглеждани кокошките-носачки:

0 – органичен продукт

1- яйца от свободни кокошки

2- подово отглеждане в затворени помещения

3-отглеждане в батерийни клетки

Втория код показва страната-производител. Ако търсите органични продукти, тогава най-често ще видите HU (Унгария), но има и български био-яйца.

3 – Батерийни клетки е много лошо.

Кокошките-носачки живеят в малки клетки, като всяка птица разполага с площ по-малко от един хартиен лист А4. В една клетка живеят до шест птици. Клетките се подреждат в двойни редове, като на височина достгат до осем етажа. Кокошките са натъпкани на едно място, стоят прави през цялото време върху телена мрежа, нямат достъп до слънчева светлина. Не могат да се движат, да разперват крила или да се почистят. Голям брой от птиците умират всеки ден. Към храната на птиците, т.е. и към яйцето, което после вие ще ядете, се добавят синтетични витамини, лекарства и оцветители. След 2012 година този тип отглеждане ще бъде забранен в ЕС. Дотогава вие решавате дали ще консумирате продукта от това отглеждане.

2 – Подово отглеждане

В този случай средно осем животни живеят на площ от 1 кв. м. в огромни халета. Ако в халето има редове и платформи, тази цифра може да достигне до 18 кокошки на кв. м. В такива халета са наблъскани до 6 000 кокошки. Това значи, че птиците не могат да създадат естествена йерархия и ред на хранене. Това води до поведенчески отклонения, скубане на перушина и …канибализъм. Много кокошко, отглеждани по този начин, умират ежедневно от стрес.

1 – Свободни кокошки

При този начин на отглеждане, кокошките-носачки живеят на площ от минимум 4 кв. м. на птица, до която има достъп през деня. Условията в халетата са както при подово отглеждане, но животните имат прътове за стоене, гнезда и „чесалки“, в които кокошките могат да се чистят. Съответно основните нужди на кокошките са много добре покрити.

Органични яйца0 – Органично отглеждане

При органичното оглеждане също се осигурява минимална площ от 4 кв. м. на птица, а в халето могат да бъдат отглеждани максимум шест птици на квадратен метър. Поне една трета от халето е отделена за гнезда, прътове за стоене и „чесалки“, а в самото хале не могат да бъдат отглеждани повече от 3 000 птици. Забранена е употребата на профилактични медикаменти. Основното предимство на този начин на отглеждане е органичните методи. Това значи, че броят на отглежданите животни зависи от площта: могат да се отглеждат толкова животни, колкото могат да се изхранват на определена площ. Съответно се произвежда толкова количество тор, колкото почвата може да поеме. Храната на птиците не е генетично модифицирана и не съдържа пестициди и синтетични химически обогатители, т.е. яйцата, които ще сложите на масата си, са като от курника на баба ви.

Ние пазаруваме основно в Пикадили. Макар че по-често можете да намерите там яйца от свободни кокошки, не е рядкост да има на щанда и органични продукти.

За първа година пропуснах, не, спестих си, ходенето на черква в съботната вечер. Миналата година ми дойде too much да гледам пияни християни, които не знаят защо се  обикаля църквата в 12 часа, в каква посока и прочие. После същите верващи седнаха зад църквата, отвориха си по една бира, палнаха едно козче и спокойно си хвърлиха обелките от яйцата на и пред пейката зад църквата. Що ли се учудвам? Попове с BMW-та, защитници на християството с прозвище Расате, кампанийна религиозност по празници.

Истински български мъж, според Каменица

Истински български мъж, според Каменица

И като казах бира, а и в синхрон със заглавието на текста ми, един приятел каза, че той, като хетеросексуален истински мъж,  никога повече няма да пие Каменица. Ако това е истинския български мъж, по-добре да си смени пола. Имам особено мнение за рекламистите на клипа, но към мъжете, които действително виждат себе си в т. нар. Манифест на Каменица, изпитвам единствено съжаление. Жалко, че любимата ми бира Leffe се внася от Каменица, ще трябва да си харесам друга.

4 comments on “Кажи ми какво ядеш, за да ти кажа какъв си

  1. Дарина
    април 22, 2009

    Сега видях каква илюстрация си сложила за „истинския мъж“ и се смях с глас. Много е подходяща!

    Само аз ли забелязвам, че „не-истинските“ мъже в рекламата, въпреки подчертано „женствения“ си вид, имат жени, приятелки, тъщи… а „истинските“ по никакъв начин не са маркирани за хетеросексуалност. Какъв пропуск в стереотипите за „мъжественост“!🙂

    Много ми се иска да поздравя създателите на рекламата с тази песен:

    Like

  2. Musha Busha
    април 22, 2009

    Пък аз поздравявам Каменица и „истинските“-Каменица-тайп мъже с едно любимо парче на Лили Алън: http://www.youtube.com/watch?v=IpZm1TstpjQ&feature=player_embedded.

    Like

  3. Anna
    април 24, 2009

    Щом си почитател на Леффе (аз също съм такъв) една добра новина: има шанс една малка фирма (познати на познати) да започне да внася няколко вида белгийски бири…като това стане, ще информирам къде могат да се намерят.

    Like

  4. Дарина
    април 24, 2009

    Аз бира така или иначе не пия, ама мъжете са ми проблем, особено „истинските“.😉

    Like

Кажете си

Information

This entry was posted on април 21, 2009 by in просто хрумки and tagged , , , .

Навигация