Муша-Буша в пространството

Всичко, което харесвам е или незаконно, неморално, калорично, пристрастяващо, скъпо или невъзможно.

Дискутираме дружелюбно за враждебната реч

За разнообразие и за разведряване на обстановката между vihrena и longalon, ето и малко по-сериозна тема. Съвета за електронни медии (а беше време, когато бяха просто НеСеРеТе) изпратиха покана до БГО „Джемини“ за участие в дискусия за враждебната реч в българския ефир. Отначало помислих, че е спам или по погрешка някоя секретарка, тайно регистрирана на сайта на Джемини, е пуснала поканата, но после самата Доц. д-р Пешева потвърди обратното.

Дискусията в БТА на 15 януари беше едно от най-популярните мероприятия от началото на годината – залата беше препълнена. Приятна изненада за мен, която очаквах да има само „пълнеж“-посетители или колегите на СЕМаджии или обичайните НПО-та, които се засичаме всекидневно, бяха хора като шефката на Нова телевизия Силвия Зурлева, Зора Генчева от Комисия за защита от дискриминация, Георги Лозанов (как без него такава дискусия!), Ирина Асиова (един от любимите ми журналисти от 24 часа), шефа на етичната комисия Чолаков, генералната директорка на бТВ Вики Политова и други. И аз. Явно враждебната реч най-накрая привлече внимание. Докато ние още спорим и търсим дефиниция на ефирните унижения, в Европа отдавна са минали на враждебна реч 2.0 – how to make the language INCLUSIVE. Ние дори нямаме превод на inclusive, но това е езикът, в който се опитваш да не слагаш рамки и да включваш дори и хора, които не присъстват в залата. Сигурна съм, че ако не бях там, гейовете нямаше никой да ги засегне.

Поначало дискусията си имаше лайтмотив за политическото говорене, или по-скоро дали можем да обиждаме открито политиците, без това да се смята за враждебна реч. Едно от правилата, представени от СЕМ, с което определено не съм съгласна, е да не се изнася в медийното пространство лична информация за обществено-интересни лица, срещу които няма издадени наказателни присъди. Със сигурност не съм го цитирала точно, но се надявам схващате идеята. Тогава разследващите журналисти ще умрат от глад, мисля аз.

Това, което касаеше мен на тази дискусия, е гейовете и гейките. Извинявам се на хората, присъствали на дискусията, че нямам техния сложен академичен речитатив и не се изразявам толкова на висота и, някак си, политически, а по-скоро … малко като простакеса, да ме прощавате за израза. Естествено, като има жив хомосексуален в залата, камерите ще го засекат и едно мое изречение влезе в пресата по-късно. Понеже вече е късно и трябва да си лягам, не ми се преразказва дискусията, затова я копирам от сайта на Джемини, където съм я разказала в общи линии.

На първо място, както става ясно и от прессъобщението, ЛГБТ тематиката не присъства в дневния ред на СЕМ. Независимо, че няколко международни и европейски документи регулират и враждебната реч на база сексуална ориентация, в българското медийно законодателство този признак не присъства. Вместо това, ЛГБТ хората попадат или в категория „…и други“, или в Закона за защита от дискриминация, но не и в законодателството, регулиращо ефирното пространство.

СЕМ представи речник с примери за обидна и враждебна реч, в която два пъти присъства „хомосексуален“, но е изписан като вторичен белег на иначе първична обида (например, не е точен цитат, „юдейски измекяр с хомосексуално личице“), но в речника нямаше дори един пример за най-честата улична обида „педераст“, която се свързва с ЛГБТ движението и е уличния жаргон за „хомосексуален“.

СЕМ и АБРО обясниха, че по правило, Съвета не се самосезира за случаи на враждебна реч в ефира, но действа по подаден сигнал в отговор на въпроса на Аксиния Генчева защо СЕМ мълчи от години за хомофобията от българския ефир. На въпроса й тогава защо СЕМ не е реагирало на подадени сигнали за хомофобска реч, Доц. д-р Пешева, Председател на СЕМ, отговори, че винаги са отговаряли на подадени сигнали, което обаче не става видно от едностранната кореспонденция, водена за подобни случаи, както и от липсата на реакция от страна на СЕМ. Това е видно и от презентацията за издадени наказателни постановления за враждебна реч, в която липсват такива за омразна реч срещу хомосексуални лица. Доц. Пешева допълни и че СЕМ признава съществуването на проблема с враждебната реч срещу ЛГБТ хората, което се потвърждава и от поканата, изпратена до БГО Джемини за участие в дискусията. (Личен коментар: кога институциите ще проумеят, че изпращането на покана е измиване на ръцете!? Неадекватно е да кажеш, че едва ли не „проблем за нас няма и, видите ли, ние сме даже много толерантни, почти хомофилски, защото ви поканихме ВАС, гейовете, тук днес!“)

Като цяло, дискусията заключи, че регулацията на ефира за враждебна реч не би била толкова ефективна, колкото саморегулацията от страна на самите медии. Това се потвърждава и от мониторинга на БГО Джемини, който се прави вече 5-та поредна година и показва, че печатните медии, за разлика от телевизиите например, са по-възприемчиви на постоянното образоване и настояване на ЛГБТ общността да променят политиката и езика си и да използват неутрален и понякога позитивен език в отразяването на ЛГБТ тематика. Аксиния Генчева отправи отворена покана и надежда ЛГБТ темата да бъде активно включена в дневния ред на СЕМ и новия експертен съвет, който ще съблюдава да няма враждебна реч в електронните медии.

Още един поглед по темата четете на блога на Помъдрелите момичета. Обърнете внимание на т.2.5 от Етичния кодекс на българските медии. А ето и още един пример за „чистота“ на пространството, в случая билбордното – Обществото vs моралът на Азис.

*Слово на омразата е враждебна реч (hate speech) с всички форми на изразяване – писмени, устни, визуални – които разпространяват, подбуждат, поощряват или оправдават расова ненавист, антисемитизъм или други форми на омраза, основана на нетолерантност към националност, етническа принадлежност, религия.

11 comments on “Дискутираме дружелюбно за враждебната реч

  1. Musha Busha
    януари 27, 2009

    Невероятно. „Добрите европейски практики изискват от телевизионните програми да се грижат повече за интересите на децата и непълнолетните, на хората с увреждания, на хората с различна сексуална ориентация. Тези специфични обществени групи равнопоставено ще присъстват като членове в Експертния съвет, който СЕМ предстои да създаде като консултативен орган по особено важни въпроси на медийната регулация.“ (от сайта на СЕМ).

    Получих покана от СЕМ да участвам в Експертния съвет на СЕМ.

    Вече повече от час съм учудена и даже развълнувана:)

    Like

  2. Vesela
    януари 27, 2009

    Много се радвам за тази покана.
    Поздравления и успех!!!

    Like

  3. vihrena
    януари 27, 2009

    ееее, де да видим! Очаквам с нетърпение в медийната среда сериалът „Елън“ да се приеме наравно с „Приятели“. За „The L-word“ няма да коментирам, там е друг случаят 🙂

    Like

  4. Musha Busha
    януари 28, 2009

    Сериалът Елън не е ли Шоуто на Елън (ДеДженерис)? Писах (от Джемини) писмо преди месеци до Фокс със забележки за Л връзки (баси и заглавието…), но преди няколко дни разбрах, че колегата ми така и не е пратил писмото. Факче.

    Like

  5. vihrena
    януари 29, 2009

    Токшоуто на Елън тя го започна май след края на сериала. Сериалът е от ’90те, много сладурски, както и революционен: през ’96-’97, когато самата Елън решава да излезе пред обществото, взема решение да направи същото с героинята от сериала. Не можах да повярвам на безумията, на които са способни американците по този повод! От плакати с текст „God hates Fags“, „You’ll burn in hell“, желания за спиране на Дисни и ABC, до заплаха за бомба в студиото, където се снима епизодът, в който чисто и просто Елън казва „I’m gay“.
    Лесно се забравя как само преди 10-12 години е било толкова невъобразимо по-трудно. А за да можем ние сега удобно да го забравим, Елън е изтърпяла такива ужаси… кофти е в БГ, но обществото е доста по-толерантно, отколкото в САЩ. Поне религията не ни е толкова навлязла в политиката, в главите и в гащите, колкото там.
    Има го всичко в youtube, петте сезона на „Ellen“, както и специален филм за „The Puppy Episode“, където се случва „нечуваната революция“ – очарователната героиня на сладурския ситком обявява, че е гей и започва да си живее живота нормално.
    Има над какво да се помисли…

    Like

  6. Musha Busha
    януари 29, 2009

    Като говорим за религия, заслужава си да прочетеш това: http://kaka-cuuka.com/997. Виждам как България постепенно следва политиката на Полша и заради „пропуснатите“ 18 години църковно вмешателство, се опитва сега да навакса с много крути мерки. Дори и разцепена на две, Църквата се опитва да стане политическа фигура, по-скоро Ришельо-то зад политическите решения. Това е страшна тенденция, дори по-страшна от комунистическия арелигиозен режим.

    Like

  7. Mariya
    януари 29, 2009

    Чак по-страшна не е, не е по-страшно от екстрадиране, затваряне в лагери и избиване на хора заради това,че са вярващи или служители на църквата, от разрушаването на храмове. Сега поне имат някаква публична позиция, колкото и ш.бана да е тя. Макар че в отношението им към хомосексуалните стана „Крадецът вика „Дръжте крадеца“, защото гейовете в църковните среди не са хич малко, за педофилите да не говорим, оттам пък моралът, който проповядват се оказва тотално обезценен.

    Like

  8. Musha Busha
    януари 29, 2009

    Разбирам мисълта ти, но под лъжичката започва да ми горчи, като видя в едно изречение „хомосексуални“ и „педофили“. Надявам се, че не правиш асоциация между едното и другото. Дори и да приемем, че гейовете в Църквата са градски легенди, християнството в България, пардон – църковното християнство у нас, е основано на омразата към някой, към гейовете, към ЕС, към жените, които искат да правят аборт и прочее. Религия, основополагаща се на любовта и приемането на ближния е тотално изкривена от Църквата и е превърната в аргументът „защо“ и „заради какво“ трябва да се забраняват някакви неща.

    Аз съм много малка, за да си спомням ефективно комунистическия режим, но това, което помня, е страшно. Не само заради това, че семейството ми е страдало заради Партията, а защото, освен заплахата от физическо посегателство, имаше страх да мислиш, нямаше избор, нито знание за света и живота около нас. За мен тази свобода е най-ценна. Освен това, според мен, свободата да избиваш други хора и да си играеш на Господ с живота им идва именно от идеологически убеждения и липса на страх от последствия.

    Like

  9. Mariya
    януари 29, 2009

    Спокойно :),за мен няма никаква връзка или не дай боже равенство между хомосексуални и педофили, тези смешки Расате и сие ги раздухват. Употребих го по-скоро, за да илюстрирам тяхното отношение, което е еквивалент на това на църквата. Аз също не съм била на много, много години по време на комунизма, но доста съм видяла, била съм близка и до такива среди по стечение на обстояателствата, а какви разкази на очевидци съм чула – просто не е истина. Абсолютно си права, въобще постът ти като съдържание е все едно аз съм го писала 🙂

    Like

  10. vihrena
    януари 29, 2009

    Изчела съм я Кака Сийка от начало до край, спокойно 🙂 Споделям възмущението и недоумението пред явните халюцинации, в които тези „духовни“ и „божии“ хора живеят и с чук се опитват да ги наложат на всички нас. Но то навсякъде е така, в структурите, които се основават на рестрикции – вижте ислямските фанатици, войниците, комунизма, защо поповете да са по-различни.
    Вяра=Любов=Свобода. Свобода=Любов+Вяра.
    Всеки, който се опита да изкриви това равенство, просто не заслужава грам внимание и уважение. независимо дали го прави от името на някаква религия, на идеология, партия, лично мнение или каквото и да било друго. И тъй като Вярвам, че имам Свободата да живея с Любов – какво повече, нека си гният в собствената мизерия, опитвам се да им помогна, нокато не искат – да се оправят! и попове, и политици, и активисти, и всички!

    Like

  11. Веселина
    октомври 5, 2009

    За мен християнската религия е виновна за всичката омраза към хомосексуалните. Коранът е по мотиви от библията, така, че коренът на злото си остава християнството. За протокола: хетеросексуална съм. И атеист.

    Like

Кажете си

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on януари 20, 2009 by in ЛГБТ and tagged , , , , , .

Навигация